Het belang van een goede onboardingprocedure wordt vaak onderschat. Het is niet alleen een kwestie van het invullen van formulieren en het uitdelen van bedrijfshandboeken. Een effectieve onboarding legt de basis voor een succesvolle professionele relatie tussen een nieuwe medewerker en de organisatie. Een doordachte onboardingprocedure kan niet alleen het inwerkproces versnellen, maar ook de betrokkenheid en productiviteit van nieuwe medewerkers verhogen, wat uiteindelijk bijdraagt aan het succes van het bedrijf.
In deze blog gaan we dieper in op 7 tips voor het opzetten van een succesvolle onboarding. Deze tips kunnen je helpen om het meeste uit de onboarding. Deze tips kunnen je helpen om het meeste uit de onboarding van je nieuwe teamleden te halen, om zo een goede basis te leggen voor een sterke werkrelatie. Hier volgen de 7 concrete tips:
1. Ontwerp een Employee Journey Map
Stel een Employee Journey Map op voor de onboarding, met de focus op werving, de eerste werkdag, werkweek en het eerste half jaar. Betrek hierbij medewerkers zelf, kijk naar ervaringen, sterke punten, maar ook zwakke punten. Dit leidt tot concrete verbeterpunten voor de gehele onboarding, gebaseerd op wat echt bij jouw organisatie past.
2. Zorg voor een werkplek die klaar is voor gebruik
Het hebben van een thuisbasis is cruciaal, het is de eerste indruk van een nieuwe werknemer. Als nieuwe medewerker is het een fijn gevoel dat er op je gerekend is. Door vooraf de computer, e-mail en telefoonnummers van de nieuwe werknemer in te stellen en de benodigde kantoorbenodigdheden te verstrekken, kan een nieuwe collega zich vanaf de eerste dag gewaardeerd voelen.
3. Onboarding pakketten
Onboarding pakketten zijn leuke en handige pakketten die werknemers helpen om hun carrière bij jouw bedrijf vlot te beginnen. Naast praktische items zoals een bedrukt notitieboek, pennen met het bedrijfslogo en een waterfles, kun je ook een overzicht delen met de leukste cafés en lunchrooms in de buurt van het kantoor.
4. Voer ontwikkelingsgesprekken
Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers zich meteen betrokken voelen bij individuele gesprekken met leidinggevenden, waarbij ontwikkeling en ambities meteen ter sprake komen. Als leidinggevende is het belangrijk om hier gelijk over te praten, zo kun je hier samen aan werken.
5. Laat als bedrijf veel van jezelf zien
Hoe meer je als bedrijf over jezelf deelt, des te beter anderen je kunnen leren kennen. Plaats deze informatie op een centrale plek, bijvoorbeeld op het intranet of op een apart welkomstgedeelte op je website. Zo heeft een nieuwe medewerker een vaste plek om belangrijke informatie terug te vinden. Mocht er iets veranderen, dan hoef je dit ook alleen op deze plek aan te passen. Dat is dus handiger voor iedereen!
6. Snelle feedbackmomenten
Bouw een snel feedbackmoment in waar je de voortgang bespreekt. Hoe meer je in het begin met elkaar communiceert, hoe sneller de nieuwe medewerker zich thuis voelt in het bedrijf. Ook als manager leer je de medewerker dan snel kennen. Onboarding is uiteindelijk een wisselwerking waarbij je elkaar moet leren kennen.
7. Stop niet na de eerste maand
Onboarding is meer dan slechts een maand lang de nieuwe medewerker overladen met bedrijfsinformatie in de verwachting dat hij alles meteen begrijpt. Hoewel hij dan wellicht weet wie de belangrijkste collega's zijn, staat hij qua werkinhoud nog aan het begin. Blijf hem of haar daarom ook in de daaropvolgende maanden extra begeleiden.
Door bovenstaande tips toe te passen, verbeter je als organisatie het onboardingsproces en vergroot je de betrokkenheid van medewerkers. Een goede onboarding legt de basis voor een sterke samenwerking tussen een nieuwe medewerker en de organisatie. Dus onthoud: een goede start legt de basis voor toekomstig succes.
Publicatiedatum: 04 april 2024