Het belang van een positieve candidate experience

4 tips om de candidate experience te verbeteren

In de concurrerende wereld van werving en selectie is het niet alleen van belang om geschikte kandidaten aan te trekken, maar ook om een positieve ervaring te bieden gedurende het hele sollicitatieproces: een optimale candidate experience! In deze blog nemen we je mee in wat dit precies is, wat de voordelen zijn van een optimale candidate experience, hoe je de kandidaat ervaring kunt verbeteren en meten.

Wat is de candidate experience?

De candidate experience is de algehele ervaring die een sollicitant ondergaat gedurende het sollicitatieproces, vanaf het eerste contactmoment met jouw organisatie. Het zijn alle interactiemomenten tussen de kandidaat en de organisatie tijdens het sollicitatieproces, zoals het bezoeken van de website of social media kanalen tot aan het invullen van het sollicitatieformulier en het contact tijdens de kennismaking. Het hoofddoel van de candidate experience is om potentiële kandidaten een optimale ervaring te bieden, waardoor ze zich aangetrokken voelen tot en verbonden raken met de organisatie.

De 6 stappen van het sollicitatieproces

Het sollicitatieproces bestaat uit 6 stappen, namelijk:

  • Bewustwording
  • Overweging
  • Interesse
  • Solliciteren
  • Selectie
  • Aannemen

Belangrijk om te weten, is dat niet iedere kandidaat het gehele sollicitatieproces doorloopt. Sommigen zien er toch vanaf of vinden tussendoor een baan ergens anders.

Bewustwording

In deze fase gaat het om de bewustwording. Een kandidaat gaat op verschillende kanalen op zoek naar de juiste vacatures die bij hem of haar passen. Bijvoorbeeld op de website van de organisatie, verschillende jobboards, zoals Indeed of Nationale Vacaturebank, social media, zoals LinkedIn, of hun eigen netwerk. Organisaties kunnen hier op diverse manieren op inspelen om op te vallen onder de werkzoekenden, bijvoorbeeld door het sturen van een WhatsApp, social media, marketing en de website. Dit gebeurt zowel door middel van tekst en afbeeldingen, maar ook video wordt steeds belangrijker.

Overweging

In deze fase neemt de kandidaat de gevonden vacature(s) onder de loep. Hij of zij stelt zichzelf de vraag hoe goed de vacature(s) bij hem of haar past en van welke hij of zij enthousiast wordt. De kandidaat doet verder onderzoek, bijvoorbeeld naar reviews over het bedrijf op Glassdoor of Indeed.

Interesse

In de interessefase gaan kandidaten op zoek naar meer informatie, bijvoorbeeld op de over-ons pagina, maar ook de social media kanalen van het bedrijf. Ze kijken of de cultuur bij hen past, maar ook wat deze organisatie uniek maakt ten opzichte van andere bedrijven. De kandidaat krijgt in deze fase dan ook verwachtingen en het is belangrijk dat deze ook waargemaakt worden. Dus stel jezelf de vraag: klopt het beeld wat ik naar de buitenwereld communiceer ook met wat er daadwerkelijk intern speelt? In sommige gevallen zullen kandidaten de interessefase echter overslaan, bijvoorbeeld wanneer hij of zij snel een baan zoekt.

Solliciteren

Wanneer de kandidaat besluit te solliciteren, zijn er twee zaken van belang: hoelang duurt het sollicitatieproces en hoe ingewikkeld is het? Het is dus belangrijk om in deze fase duidelijkheid te geven wat de kandidaat kan verwachten en hoe het proces er uit zal zien. Duurt het langer dan de verwachting van de kandidaat? Dan is de kans groot dat hij of zij afhaakt.

Selectie

In de selectiefase vinden de gesprekken plaats en in sommige gevallen gevolgd door eventuele opdrachten die horen bij het selectieproces. Belangrijk is dat het proces aansluit bij het type functie. Het is belangrijk dat in het gehele proces voortdurend te evalueren welke methoden en technieken passen bij het specifieke type functie.

Aannemen en onboarding

Wanneer duidelijk is geworden dat de kandidaat past bij de functie en organisatie, wordt er een aanbod gedaan. Als de kandidaat enthousiast en geïnteresseerd is, zal hij het aanbod accepteren. Daarna begint de onboarding van de nieuwe medewerker. Een goede onboarding is van cruciaal belangrijk om de nieuwe collega een helder beeld te geven van de functie, de afdeling, de organisatie en collega's.

Waarom is een positieve candidate experience belangrijk?

Kandidaten investeren tijd en moeite in het vinden van een nieuwe baan. Het is dan ook belangrijk dat hij of zij daar een positief gevoel voor terug krijgt. We begrijpen dat het lijkt alsof dit onmogelijk is wanneer er sprake is van een afwijzing, maar juist dan is een positieve candidate experience belangrijker dan ooit. Wanneer een kandidaat een positieve ervaring heeft gehad tijdens het sollicitatieproces, zal hij dit ook met anderen delen en dát verbetert de reputatie van je bedrijf! Wanneer de kandidaat een negatief gevoel overhoudt, zal hij eerder geneigd zijn om een slechte review te publiceren, bijvoorbeeld op Google of Glassdoor.


Tip: communiceer op tijd en maak het persoonlijk! Moet je iemand afwijzen? Stuur een persoonlijke mail of nog beter: bel diegene even op.


Wat zijn de voordelen van een optimale candidate experience?

Een belangrijk voordeel van een optimale candidate experience is het verbeteren van de reputatie als werkgever richting toekomstige werknemers. Een sollicitant die een positieve ervaring heeft tijdens het sollicitatieproces, zelfs als hij uiteindelijk niet wordt aangenomen, zal hij nog steeds een positief beeld van de organisatie behouden. Bovendien kan het wervingsproces worden versterkt door voortdurende evaluatie en optimalisatie van de candidate experience. Feedback van kandidaten kan waardevolle inzichten opleveren die kunnen leiden tot verbeteringen in de communicatie, het sollicitatieproces en de algehele betrokkenheid van kandidaten.

Hoe verbeter je de candidate experience? 

Hier een aantal tips om de candidate experience te verbeteren:

  1. Toon persoonlijke betrokkenheid
    Na het eerste contact is het aan te raden om persoonlijk te communiceren, gebruikmakend van de naam van de kandidaat en mogelijk verwijzend naar specifieke punten die zijn besproken. Hiermee bouw je een persoonlijke band op.

  2. Maak het sollicitatieproces zo makkelijk mogelijk
    Kijk of er punten zijn waarmee de sollicitatieprocedure makkelijker gemaakt kan worden. Je wilt natuurlijk voorkomen dat kandidaten onnodige problemen of drempels tegenkomen tijdens het solliciteren en daardoor afhaken.

  3. Communiceer duidelijk en transparant
    Houd kandidaten op de hoogte van het proces en geef duidelijk aan wat de volgende stappen zijn. Reageer snel en vermijd onnodige vertragingen. Informeer sollicitanten die niet zijn geselecteerd en geef heldere redenen voor deze beslissing.

  4. Verwerk feedback
    Door feedback te verzamelen, krijg je inzicht in wat aanslaat bij kandidaten en waar verbeteringen mogelijk zijn. Dit geeft sollicitanten ook de kans om te leren van het proces, waardoor de kans groter wordt dat jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever wordt gezien.



De candidate experience meten: hoe doe je dat?

Om de candidate experience te meten is de Net Promotor Score een handige methode. Door middel van bijvoorbeeld een enquête kun je erachter komen hoe kandidaten het wervingsproces hebben ervaren, wat ging goed en wat vertellen zij over hun ervaring. Via de NPS wordt op een schaal van 1 tot 10 aangegeven hoe groot de kans is dat iemand jouw organisatie aanbeveelt aan een collega of familielid.

Conclusie: zorg voor een positieve candidate experience

Een positieve candidate experience is noodzakelijk voor succes in de moderne arbeidsmarkt. Organisaties die investeren in het creëren van een positieve ervaring gedurende het hele wervingsproces plukken niet alleen directe voordelen, maar leggen ook de basis voor een sterke merkreputatie en betrokken medewerkers op lange termijn. Het belang van een positieve candidate experience is niet alleen voor de sollicitatie zelf, maar helpt ook om een sterke band op te bouwen tussen bedrijven en talent. Heb je vragen over dit onderwerp? Of heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste kandidaten? Neem gerust contact met ons op.

Publicatiedatum: 19 februari 2024