Zonder strategie ben je nergens en daarom moet je daar als werkgever al over hebben nagedacht. Een strategie waarmee je gaat winnen in het nieuwe jaar. Voor deze strategie is het belangrijk om de populaire trends en ontwikkelingen van het moment, én degene die gaan komen, goed voor ogen te hebben. Deze kan jij meenemen in je strategie zodat jij altijd on top of the game bent.
1. Diversiteit, inclusiviteit en vooroordelen
De onderwerpen diversiteit en inclusiviteit staan steeds vaker hoog op de agenda bij werkgevers. Het wordt voor hen steeds belangrijker om hier binnen de arbeidsmarkt op in te spelen. Welke rollen spelen diversiteit, inclusiviteit en vooroordelen binnen de organisatie? Denken jullie hier actief over na en hoe belangrijk vinden je medewerkers dit? Werkgevers zullen zich meer moeten concentreren op het inzetten van innovatieve tools om deze onderwerpen bespreekbaar te maken. Het belangrijkste is dat er op de werkvloer een open gesprek gevoerd kan worden over deze onderwerpen. Het kan er voor zorgen dat je medewerkers zich meer kunnen identificeren met de organisatie, zich meer op hun plek voelen wat weer leidt tot behoud van medewerkers. Transparantie rondom deze onderwerpen gaat in 2023 belangrijker worden.
2. Meer creativiteit in campagnes
Het wordt steeds belangrijker om creatief om te gaan met de content die je ontwikkelt voor campagnes. Hoe zet je je organisatie goed op de kaart en prikkel je de juiste kandidaten? Met creatieve campagnes, die aanslaan, kan je de juiste mensen bereiken voor de openstaande vacatures. Het is belangrijk om er uit te springen en op te vallen tussen de concurrentie in de ongoing war on talent. Besteed hier ook tijd aan: het kost tijd om een goede, creatieve campagne op te zetten. Wees niet bang om hier tijd aan te besteden en dit goed op te zetten om te laten zien wie je bent als werkgever.
3. Transparantie in salarissen
Een trend die in 2023 gaat doorzetten, is de transparantie over het salaris. Onze partner, Indeed, toont met haar onderzoek aan dat de helft van de vacatures in Nederland een duidelijk salaris bevat. Transparantie in salaris blijft ontzettend relevant voor werkzoekenden én latent werkzoekenden. What’s in it for them is tegenwoordig het meest belangrijke onderdeel van een vacaturetekst. Salarisinformatie in de vacaturetekst leidt tot transparantie tussen kandidaat en werkgever én meer sollicitaties.
4. Scholing en opleidingen aanbieden
2023 is tevens het jaar waarbij wij zien dat zelfontwikkeling centraal staat. Werkgevers kunnen hierop inspelen door zelf meer te gaan opleiden. Alles valt te leren. De krapte op de markt en het flinke tekort aan de juiste vakspecialisten leiden tot een andere manier van denken. Een echte doener kan ook worden opgeleid tot een elektromonteur, timmerman enzovoorts. Door de juiste mensen de juiste opleidingen aan te bieden, kunnen werkgevers zelf vakspecialisten creëren en de krapte aangaan. Denk aan het aanbieden van cursussen zodat iemand een heftruckcertificaat kan behalen. Bij VNOM bieden we ook verschillende opleidingsmogelijkheden aan!
5. Remote sollicitaties
Tijdens de coronapandemie hebben we allemaal ondervonden dat virtuele sollicitatiegesprekken best goed werken. Of dat nou is via Teams, Zoom of WhatsApp videobellen. Wij zijn van mening dat dit een belangrijke trend is voor het komende jaar. Virtuele, of ook wel remote sollicitaties, zijn een stuk flexibeler in te plannen. Dit is een tegemoetkoming voor die schaarse kandidaten die jij wilt bereiken. Het maakt het veel makkelijker om het gesprek met hen aan te gaan.
Publicatiedatum: 15 februari 2023